vrijdag 22 maart 2013

Back in the USB

 Vandaag is het precies vijftig jaar geleden dat the Beatles hun eerste LP, Please Please Me, uitbrachten.



Er is iets geks met de muziek van the Beatles. Het staat zo op zichzelf dat je er niet afgewisseld met andere muziek naar moet luisteren. Telkens als ik zo maar een nummer hoor, wil ik de rest ook horen. Dat is wel lastig in de auto, waar ik mijn complete cd-collectie via een iPod afspeel, en dan ook nog geshuffeld. Eerst dacht ik nog vanaf een 64GB USB-stick al mijn muziek te kunnen beluisteren, maar de Peus accepteert maximaal 2GB USB-sticks. Dat is dan weer te klein, dus ben ik overgestapt op een iPod. Dat werkt prima, maar ik krijg de zenuwen van die Beatles er tussendoor...

Tijd dus voor een aparte 2GB USB-stick voor the Beatles. Dat is op zich al een uitdaging, want die zijn bijna niet meer te bekomen, laat staan in de nano-uitvoering, zodat het ding ook niet je cabine inpriemt. Toch vond ik er één, uitgerekend bij mijn huisdealer Informatique: de DeLock USB 2.0 nano speicherstick 2GB (je verzint het niet). Het heeft de afmetingen van een honingdropje.

Inclusief de Anthology serie, verzamelaars en andere curiosa, beslaat de officieel uitgebrachte collectie ongeveer 549 nummers, samen goed voor 1,99GB, Dat zou passen denk je, maar de netto opslag-capaciteit van onderhavige stick is 1,89GB. Ik moest dus sowieso iets weglaten, dus dat heb ik maar gedaan met de verzamelaars die als zodanig niets toevoegen. Het rippen deed ik voor de gelegenheid met een bitrate van 192 kbps (kilobits/second) wat een hogere geluidskwaliteit oplevert (minder compressie) dan de reguliere 128 kbps.

Well my heart went boom when I crossed that room...