dinsdag 6 december 2011

Overcapaciteit

14 september 2011 | Tegelijk met '1' van The Beatles werd de Windows 8 Developers Preview gelanceerd. Vanwege ons verblijf in Portugal op dat moment had dit niet echt mijn aandacht, maar eenmaal thuis was ik toch wel heel nieuwsgierig. Zodoende downloadde ik deze versie, een bestand van 2,5Gb. Het betreft een ISO-bestand dat je nog naar een DVD moet branden. Microsoft beveelt aan om het op een schoon (leeg) systeem te installeren of op een lege partitie. Ik koos voor de tweede optie, hoewel ik geen lege partitie had. Ruimte op de bestaande harde schijf, de Maxtor Diamond-Max10 van 250Gb, evenmin, dus er moest een nieuwe komen.

oktober | Het werd de WD Caviar Green 1Tb Intellipower die ik in twee partities van 500Gb verdeelde, één voor data en één voor Windows 8. Ik had eerst natuurlijk een volledig back-up naar de NAS (Network Attached Storage) gemaakt. Data teruggezet naar de nieuwe D:-partitie en Windows 8 geïnstalleerd op de E:-partitie. Dat ging verbazend snel en zonder enig probleem. Verder constateerde ik dat vrijwel alle drivers voor hardwarecomponenten reeds ingebakken zijn of worden opgehaald via Windows Update, dus geen gezeur met drivers zoeken op het internet. Er wordt ook een Bootmanager geïnstalleerd, zodat je bij het opstarten van de PC kunt kiezen uit Windows 7 of 8. Windows 8 is ontworpen voor gebruik met een tablet of smartphone. Het hoofdscherm is dan ook onherkenbaar en onwerkbaar op een normale PC. Het Metro-interface is onder andere gebaseerd op de informatieborden van de metro in Seattle en verdeeld in tiles (tegels). Gelukkig kun je dit met een tweak in het register uitzetten. Wat dan overblijft is een vereenvoudigde Windows 7-achtige omgeving, wat toch een beetje tegenvalt. Vrijwel alle software werkt, behalve... Microsoft Office. Het wachten is op de bètaversie, waarvoor je waarschijnlijk moet registreren.

november | Door de komst van de Conceptronic CH3ENAS NAS had ik ineens geen netwerkaansluiting meer over op de D-Link DGS-1005D switch die 5 gigabit aansluitingen heeft. Tijd voor uitbreiding. De keus viel op de Sweex SW128 met 8 gigabit aansluitingen. Het apparaat lijkt nog het meest op een uit de kluiten gewassen zeepbakje.

Verder vertoonde de voeding van de Conceptronic CHD2SU harddiskbehuizing kuren en lijkt op alle pc's te werken behalve de mijne. Dat ken niet,  dus fluks de Samsung G2 Portable van 320Gb aangeschaft.

december | Tenslotte kocht ik voor de knutselhoek en onderweg het Logitech Z120 speakersetje. Klein, handzaam en toch een goed  (in ieder geval beter dan menig laptop) geluid.